In de steigers

‘Beheersbare groei mét focus op betrokkenheid’

Van reizen naar China voor een importeur naar werken in de schoonmaak. Het is het levenspad van de 25-jarige Nick van der Sluis. ‘Nooit gedacht dat ik in de schoonmaak zou gaan werken, maar ik vind het onwijs leuk,’ zo begint Nick (Van der Sluis Dienstverlening in Bleiswijk) ons gesprek. In 1992 richtten zijn ouders het bedrijf op. Ze staan nog steeds aan het roer. ‘Mijn doel is het bedrijf overnemen, met als doel beheersbare groei. We willen nauw betrokken blijven bij onze medewerkers én klanten.’ 

Hoe het begon

Indesteigers_Sluis_Schoon, juli 2021 (Schoonmakend Nederland)‘Mijn vader begon bij Westerveld. Hij maakte de hele opstart mee en werkte op Schiphol. Daarna werkte hij bij nog twee grote schoonmaakbedrijven. Nadat hij de grote schoonmaakbedrijven wel had gezien, waagde hij de stap om voor zichzelf te beginnen; kleiner en beheersbaarder dan de bedrijven, waar hij werkervaring opdeed.’ Nu heeft het bedrijf 58 zakelijke klanten, waarvan de gemiddelde looptijd 12,5 jaar is. ‘RICOH Europe Netherlands is het langst, al 28 jaar,, klantvan ons,’ vertelt Nick trots. ‘Een klant met een gouden randje, die heb ik overgenomen.’ Ook hun medewerkers zijn trouw, gemiddeld werken ze acht jaar bij hen.

Geen werkdag hetzelfde

‘Mijn dag begint met het bijwerken van mails en meekijken met de planning. Zeker in dit coronatijdperk moet je snel handelen als er iets onverwachts gebeurt. Ikbezoek regelmatig klanten om te weten wat er bij hen leeft.’ Nick is verantwoordelijk voor regio Noord-Holland en reist naar o.a. Zandvoort, Amstelveen of Utrecht. ‘Het klantenbestand is heel verschillend. Die afwisseling is fijn. Geen werkdag is hetzelfde, dan sta ik in een kas en dan weer in een notariskantoor. Daar leer ik veel van, ik kan steeds beter inspelen op wat er leeft bij de klant. Dat inlevingsvermogen is essentieel . Zo blijf je op één lijn om een lange klantenrelatie op te bouwen.’

Keurmerk

‘Ik merk nu dat je zonder keurmerk bijna niet meer aan de slag komt,’ vertelt Nick. ‘Met het OSB- keurmerk heb je toch wel een streepje voor, met daaraan gekoppeld de NEN 4400, laat je zien dat je alles op orde hebt, je personeel volgens de cao betaalt en alles goed doet. Als we een klant hebben binnengehaald, vertellen ze ook dat ons keurmerk essentieel is in het waarborgen van kwaliteit.’

Loslaten

‘Hoe meer mijn vader het bedrijf loslaat, hoe meer ruimte er voor mij komt,’ vertelt Nick. ‘Ik ben meer met online bezig, jezelf laten zien op social media, zoals adverteren op LinkedIn. Daar ga ik me verder in verdiepen om zo meer naamsbekendheid te krijgen. Je weet nooit wat het oplevert. Door corona moeten we nog sneller handelen bij onverwachte omstandigheden. Dat is voor mij een goede leerschool. De lijn van mijn vader, het beheersbare, blijft erin. Niet groeien om het groeien. Het gaat om je mensen en weten wat er speelt. Zij zijn de basis van je bedrijf. Dat koesteren we,’ besluit de ambitieuze Nick.

Bekijk hieronder het interview met Nick van der Sluis.

 

Van der Sluis Dienstverlening

Oprichting: 15-09-1992

Aantal medewerkers: 42 – waarvan 15 fulltime

Portefeuille: 54 zakelijk

Recente groei: 15-20% per jaar