Dagelijks en wekelijks onderhoud
Voor dagelijks onderhoud geldt dat alles wat leerlingen en leerkrachten dagelijks meermaals aanraken, vaak en goed moet worden gereinigd. Deze reiniging heeft effect op de gezondheid van leerkrachten en leerlingen. Voorbeelden van dagelijkse werkzaamheden zijn:
-
Afvalbakken legen.
-
Entreemat (tippend) stofzuigen.
-
Verwijderen van vlekken en vingertasten van bijvoorbeeld deuren, ramen en lichtschakelaars.
-
Toetsenborden en muizen reinigen.
-
Toiletten en wastafels reinigen, toiletartikelen aanvullen.
-
Vloeren stofwissen of reinigen (afhankelijk van de vloer).
Ook zijn er wekelijkse werkzaamheden. Dit zijn werkzaamheden die zorgen voor een ‘redelijk schone situatie’ en die bepalen hoe de school er uitziet en hoe schoon deze wordt ervaren.
Bijvoorbeeld:
-
Afvalbakken reinigen.
-
Radiatoren reinigen.
-
Computers en beeldschermen stofvrij maken.
-
Vloeren stofwissen of reinigen (afhankelijk van de vloer).
Periodiek onderhoud (tijdens vakanties)
Om de school écht gezond te houden is ook periodiek onderhoud nodig.
De uitvoering van een (nieuw) schoonmaakprogramma begint in het ideale geval met een grote schoonmaak. Het hele gebouw moet in een conditie komen die effectief schoonmaken mogelijk en zinvol maakt.
Dat betekent ernstige gebreken (laten) herstellen zoals lekkages. Vocht leidt immers tot schimmel en stank. Grote-schoonmaak-werkzaamheden komen gedurende een jaar op vaste momenten terug: dit zijn periodieke schoonmaakwerkzaamheden. Voor basisscholen zijn de vakanties hiervoor een handig moment. Bijvoorbeeld het conserveren van vloeren van klassen en het schrobben van vloeren van het sanitair.
Onder periodiek onderhoud valt ook het onderhoud van het ventilatiesysteem. Het filter moet regelmatig worden vervangen. Is de luchtbehandelingskast schoon en droog? Afvoerputjes kunnen verstopt raken.
LEES MEER