Anja’s missie in de trein

Vereniging 14 maart 2025

Anja’s missie in de trein

Elke ochtend gaat Anja van Zijderveld met plezier naar haar werk. “Ik reis mee op de treinen van NS om ervoor te zorgen dat die netjes blijven”,  vertelt de 38-jarige Anja met een lach op haar gezicht. Ze werkt al zeven jaar voor Vebego Cleaning Services. Eerst werkte ze afwisselend in dag- en nachtdiensten, maar sinds een jaar reist ze overdag mee op de trein. En dat vindt ze in één woord fantastisch!

Expert

Afwisseling en klantcontact

“De afwisseling is heel fijn en het contact met de klanten is het allerleukste. Ik werk in de hele regio. Iedere ochtend horen we waar we die dag naartoe gaan. Dan stap ik in de trein en ga aan de slag! De conducteurs zien ons als collega’s en elke dag laten reizigers weten dat ze het fijn vinden dat we er zijn. Gelukkig is 95% van de mensen vriendelijk.”

Een nieuwe rol als meewerkend voorwerker

Sinds een halfjaar is Anja meewerkend voorwerker en dat bevalt haar goed. “Ik stuur nu collega’s aan en zorg ervoor dat er voldoende materiaal is om schoon te maken en vuil af te voeren. Zelf maak ik ook nog mee schoon. Mijn ambitie is om ooit ploegleider te worden, maar eerst maar eens ervaring in deze functie opdoen.”

Schoonmaken zit bij Anja in de familie; haar moeder heeft altijd in de branche gewerkt. “Ik werkte eerst in een winkel, maar dat was niets voor mij. Toen ben ik overgestapt naar de schoonmaak. Je merkt dat steeds meer mensen het werk waarderen.”

Stapje extra

“Het leuke van meereizen op de trein is dat reizigers direct het resultaat van jouw werk zien. Natuurlijk is het soms erg vies, vooral op feestdagen zoals Koningsdag en met carnaval. Tegelijkertijd zijn dat supergezellige dagen om te werken. Je maakt ook veel bijzondere momenten mee. In een trein die uit Utrecht kwam, zat een gezin dat naar de Lego-beurs was geweest. Ik zag een grote tas staan en vroeg: ‘Wat gaan we bouwen?’ Al snel bleek dat de Lego van een gehandicapt jongetje was, met wie ik een leuk gesprek had. Zijn ouders waardeerden het heel erg dat ik met hem sprak in plaats van met hen. Het heeft misschien niets met schoonmaak te maken, maar het is wel net dat stapje extra naar de klant toe wat mijn werkgever mij heeft geleerd. Het draait niet alleen om schoonmaak, maar ook om een blije reiziger. En precies dát maakt dat ik mijn werk met hart en ziel doe.”

Gerelateerd