#LedenInBeeld: deze keer Marischa Forkink (38) van Caster facility service

Vereniging 4 maart 2025

#LedenInBeeld: deze keer Marischa Forkink (38) van Caster facility service

In de rubriek ‘Leden in beeld’ vragen we ondernemers en werkgevers in de schoon-maak- en glazenwassersbranche naar hun eerste kennismaking met de branche, hun ambities en een tip voor de politiek of Schoonmakend Nederland. Ook geven ze iedere publicatie 'het stokje door’ aan een lid van Schoonmakend Nederland met daarbij een brandende vraag.

Dit keer Marischa Forkink van Caster facility service.

Expert

Hoe ben je in de schoonmaakbranche terechtgekomen?

“Ik ben in de schoonmaak opgegroeid. Mijn ouders begonnen het bedrijf toen ik twee jaar oud was. Mijn zus en ik gingen vaak mee als mijn ouders 's avonds werkten. Dan zaten wij in de kantine met kleurplaten. Een van de klanten uit die tijd werkt nog steeds met ons samen. Die klanten kennen mij als jong meisje en nu als directeur, want in 2013 heb ik het bedrijf van mijn ouders overgenomen.

Na mijn middelbare school ben ik fulltime bij mijn ouders in het bedrijf gaan werken, op de werkvloer en op kantoor. Ik combineerde mijn werk met een opleiding tot directiesecretaresse. Mijn ouders vonden het belangrijk dat ik goed met programma’s als Word en Excel om kon gaan. Tussendoor werkte ik nog ruim vijf jaar bij een groothandel in staal. Dat was een goede ervaring; je leert hoe het is om niet de dochter van de baas te zijn. Toen mijn ouders me terugvroegen om te helpen, ben ik weer bij hen in de zaak gaan meewerken. Op mijn 27ste heb ik het bedrijf overgenomen. Ik was jong, en soms voelde ik me echt té jong voor bepaalde klanten. Vooral bij aanbestedingen, waar je zit als vrouw én als jonge ondernemer. Maar uiteindelijk is alles goed gekomen, vooral omdat ik veel klanten al goed kende. Mijn collega's zijn ook al lange tijd bij ons; we zijn een klein, hecht team."

Wat zijn je ambities?

“Ik zou het geweldig vinden als de schoonmaakbranche aantrekkelijker wordt voor jongeren en als we ze kunnen blijven boeien. We moeten jongeren laten zien dat de schoonmaak een dynamisch vak is, bijvoorbeeld door te vertellen over de robots en nieuwe technologieën die we gebruiken. Dat is één van mijn ambities: jongeren interesseren voor ons mooie vak. Ik ben een periode erg actief geweest om onze social media hip te houden. Schoonmakend Nederland deed dat een tijdje terug ook goed met aansprekende campagnes en leuke reclames. Daar moeten we mee doorgaan. Er zijn nog weinig jongeren die zich melden voor werk in de schoonmaak, en dat heeft veel te maken met het imago van de sector. Veel mensen hebben nog steeds een verkeerd beeld van wat we doen, terwijl er juist veel kansen liggen. De jeugd wil vrijheid qua werktijden, en dat kunnen wij bieden.”

Wanneer is een dag voor jou geslaagd?

“Een dag is geslaagd als hij begint met goede koffie, haha! Maar serieus, als de klant tevreden is en de collega’s blij naar huis gaan, dan weet ik dat het goed zit. Als iedereen zijn werk heeft kunnen doen, de klant blij is met het resultaat en er geen klachten zijn, dan ben ik ook blij. Dat is het mooie aan ons vak: je hebt snel resultaat van je werk. Je ziet direct of iets schoon is of niet.”

Wat vind jij het mooie aan onze branche?

“Wat je ook doet: je kunt als chirurg of piloot je werk niet doen voordat de schoonmaker is geweest. We zijn de stille kracht die alles mogelijk maakt. Daarnaast heb je eer van je werk. Van vies naar schoon. Dat is vooral goed te zien bij vloeronderhoud; mensen zien onmiddellijk het verschil.”

Wat is de waarde van schoonmaak voor jou?

“Soms zeg ik wel eens: als er een dag niet wordt schoongemaakt, dan staat de wereld stil. Op kantoren is de directe impact misschien kleiner, maar in fabrieken, ziekenhuizen en operatiekamers gaat alles plat. Je kunt je geen reis per vliegtuig of trein voorstellen zonder dat de schoonmaker geweest is. Het zou een chaos zijn. De waarde van schoonmaak is onmiskenbaar. Het houdt de wereld draaiende.”

Heb je een tip voor Schoonmakend Nederland of de politiek?

“Schoonmakend Nederland is goed bezig met de campagne om schoonmaak onder de aandacht te brengen bij jongeren, zoals met borden langs de weg. Dat moeten ze blijven doen, maar niet alleen voor jongeren. Er is overal arbeidskrapte, en in de schoonmaakbranche is dat extra zichtbaar. Ik hoop dat er meer aandacht komt voor het imago van de schoonmaak en de kansen die de sector biedt.”

Dan de vraag van je voorganger, Stanley Klop:

‘Voorzie je problemen in de toekomst voor elk schoonmaakbedrijf, of speelt er nu al een vraagstuk waarbij het heel Schoonmakend Nederland raakt?’

“Mijn bedrijf heeft een hecht team, maar iedereen wordt ouder. Het is moeilijk om nieuwe krachten te vinden die de ervaring van onze medewerkers kunnen vervangen. Dit is het grote probleem: het personeelstekort. Als ik als VSR-inspecteur door het land reis, hoor ik dit probleem overal – bij zowel kleine als grote bedrijven. En als er al nieuwe mensen komen, is de mentaliteit vaak anders dan die van mijn eigen collega’s.”

Aan wie in onze sector wil jij het stokje doorgeven en wat is jouw vraag aan hem/haar?

“Ik wil het stokje doorgeven aan mijn familielid, Natascha van der Ploeg van J. van der Ploeg Dienstverlening uit Zutphen. Ik ken haar al mijn hele leven. Ze is een nicht van mijn vader. Natascha heeft al 30 jaar een schoonmaakbedrijf, dat ze ooit samen met haar man begon. Helaas is hij overleden, en nu staat zij als vrouw aan het roer. Mijn vraag aan haar is: wat is haar tip als vrouwelijke ondernemer in de schoonmaakbranche? En welke specifieke uitdagingen komt zij tegen als vrouw in onze sector?”