#LedenInBeeld: deze keer René Zwinkels van Multiclean

Vereniging 14 januari 2025

#LedenInBeeld: deze keer René Zwinkels van Multiclean

In de rubriek ‘Leden in beeld’ vragen we ondernemers en werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche naar hun eerste kennismaking met de branche, hun ambities en een tip voor de politiek of Schoonmakend Nederland. Ook geven ze iedere publicatie 'het stokje door’ aan een lid van Schoonmakend Nederland met daarbij een brandende vraag.

Dit keer René Zwinkels (37) van Multiclean uit Poeldijk.
(René staat rechts op de foto) 

Expert

Hoe ben je in de schoonmaakbranche terechtgekomen?

“Mijn vader had een schoonmaakbedrijf en toen ik 15 jaar was, mocht ik in de avonduren een paar kleine kantoorpanden schoonmaken. Dit was zeker geen verplichting, ik wilde het zelf. Het leek me zelfs al veel eerder leuk, maar mijn vader vond me toen nog te jong. Uiteindelijk kwam er een pand voorbij waar hij tijdelijk personeel tekort kwam, en toen werd ik ingezet. Vanaf dat moment ben ik tot mijn achttiende/negentiende elke avond gaan werken.

Ondertussen begon ik de studie facilitaire dienstverlening, maar ik merkte al snel dat werken en geld verdienen me veel meer aantrokken. In mijn tweede jaar ben ik met de studie gestopt en ben ik fulltime bij mijn vader in het bedrijf gaan werken.

Ik ben gestart met glasbewassing, maar nu ben ik één van de leidinggevenden. Samen met mijn broers Danny en Ed heb ik vijftien jaar geleden het bedrijf van mijn vader overgenomen. Danny (40) viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum in het bedrijf, terwijl Ed (38) eerst een hoveniersopleiding en een mariniersopleiding heeft gevolgd voordat hij uiteindelijk koos voor het familiebedrijf.

Wat ik zo bijzonder vind aan het werken met mijn broers, is de band die we hebben. Omdat mijn vader vroeger veel werkte en we in een vrij afgelegen gebied woonden, waren we als broers altijd samen. We hebben een hechte band, wat ons helpt in ons werk. We hebben duidelijke rollen binnen het bedrijf: Danny doet de financiën, Ed de operationele kant, en ik focus me op de commerciële zaken. Die onderlinge verdeling zorgt ervoor dat we als team goed functioneren.”

 Wat zijn je ambities?

“Mijn ambitie is om mezelf en het bedrijf verder te ontwikkelen. Ik wil zakelijke doelen blijven nastreven en nieuwe klanten aan ons bedrijf binden. Maar ook de interne organisatie willen we blijven verbeteren. We willen alles goed op orde hebben en gestaag blijven groeien, zonder te snel te willen uitbreiden of overnames te doen.

Persoonlijke groei is iets wat we als familiebedrijf heel belangrijk vinden. Ik kom van de werkvloer en het is fijn dat wij als directieleden coaches hebben die ons helpen met het maken van bedrijfsplannen, maar ons ook individueel begeleiden. We zijn van mening dat we altijd kunnen blijven leren, zelfs al hebben we ervaring in de sector. Ook voor onze medewerkers geldt dit; we zoeken mensen die ons bedrijf verder kunnen helpen met hun expertise.”

Wanneer is een dag voor jou geslaagd?

“Een dag is voor mij geslaagd als ik bijvoorbeeld een mooie opdracht heb binnengehaald of als ik goede gesprekken heb gehad met klanten die onze waarde erkennen. De afgelopen tijd zijn we ook meer actief geworden op sociale media om onszelf als jong bedrijf te profileren. Ik ben vooral bezig met LinkedIn om onze naamsbekendheid te vergroten, en ik merk dat het begint te werken. Het is leuk om te zien dat onze inspanningen effect hebben!”

Wat vind jij het mooie aan onze branche?

“De diversiteit aan mensen. Je hebt de rasechte glazenwassers met hun stoere praat, maar ook medewerkers die kwetsbaar zijn en om hulp komen vragen. Het is voor ons belangrijk om een bedrijf te runnen dat niet alleen met schoonmaak bezig is, maar ook iets wil betekenen voor mensen. We horen soms dat medewerkers in financiële problemen zitten of schulden hebben, en wij proberen deze mensen te helpen. We hebben iemand in HR die ervaring heeft bij een deurwaardersbedrijf en die medewerkers kan helpen bij het begrijpen van brieven of het regelen van zaken. Dat we écht kunnen helpen, dat is een groot goed. Uiteindelijk draait het in onze sector om mensen, en wij willen zorgen voor een goede werkomgeving voor iedereen.”

 Wat is de waarde van schoonmaak voor jou?

“Schoonmaak is van cruciaal belang voor onze samenleving. Helaas wordt het vaak onderschat, maar zonder schoonmaak zouden veel processen niet goed functioneren. Denk bijvoorbeeld aan de bacteriën en virussen die zich zouden kunnen verspreiden. De impact van schoonmaak op de gezondheid en het welzijn van mensen wordt vaak vergeten, maar zonder schoonmaak zou de maatschappij op z’n gat liggen. Het is mooi om onderdeel te zijn van zo’n essentiële sector, waar we met ons werk echt het verschil kunnen maken.”

Heb je een tip voor Schoonmakend Nederland of de politiek?

“Mijn tip is simpel: het moet lonen om te werken. Ik hoor vaak dat mensen wel willen werken, maar dit niet doen omdat ze anders op hun toeslagen gekort worden. Dit is een probleem, omdat er al te weinig mensen zijn die voor de schoonmaak kiezen. Het zou goed zijn als er vanuit de politiek meer aandacht is voor het belang van het werk en de mensen die het doen. We moeten zorgen dat het aantrekkelijk is om in onze sector te werken.”

De vraag van Dave Crombach:

'Jullie hebben een driekoppige directie: Waar overlappen/snijden jullie taken en verantwoordelijkheden met elkaar en hoe gaan jullie ermee om indien er een andere visie/mening is?’

“We hebben regelmatig directieoverleg, waarbij we altijd op een andere locatie samenkomen en soms begeleiding van een externe persoon hebben. Tijdens deze overleggen gooien we alles op tafel, maar uiteindelijk komen we altijd tot elkaar. Onze goede onderlinge band helpt hierbij. We hebben wel eens woorden, maar zodra we de kamer uitgaan, is het klaar. Dat is de kracht van een familiebedrijf: we kunnen elkaar zeggen waar het op staat, maar daarna ook een biertje met elkaar drinken.

 Aan wie in onze sector wil jij het stokje doorgeven en wat is jouw vraag aan hem/haar?

“Aan Stanley Klop van Maasland Schoonmaakdiensten. Mijn vraag aan hem: Wat is de grootste uitdaging waar jullie tegenaan lopen in de schoonmaakbranche, en hoe gaan jullie hiermee om?”