"Een eerste indruk is een blijvende indruk"

Vereniging 13 januari 2025

"Een eerste indruk is een blijvende indruk"

“Erik zet altijd alles in werking om de klanten tevreden en de panden in topconditie te houden,” zegt werkgever Asito over hun topper Erik Luijckx. Erik reageert verlegen op deze lovende woorden. “De klant is koning, de klant is mijn brood, dus ik moet ervoor zorgen dat hij tevreden is. In mijn ogen doe ik niets bijzonders.” Daar denkt zijn leidinggevende anders over. “Hij zegt dat ik altijd nét een stapje extra zet. Een voorbeeld? Als ik op een aanrecht een vies koffieapparaat zie, dan maak ik die ook even schoon. Ook al zit dat niet in mijn takenpakket.”

Expert

Een lang dienstverband met een korte onderbreking

Erik werkt – met een kleine tussenpauze – inmiddels al 30 jaar bij Asito. “Ik kreeg ergens anders de mogelijkheid om minder te werken en meer geld te verdienen. Maar de werkdruk was daar enorm”

Erik besloot terug te keren naar Asito. “Asito is voor mij de ideale werkgever. Ze zorgen goed voor het personeel, ze hebben veel aandacht voor iedereen en ze luisteren naar je. Onlangs is mijn vader overleden, en ik heb echt steun van mijn werkgever ervaren. Geld is voor mij niet meer het belangrijkste. Ik zeg nu vaak tegen mijn collega’s: Jullie weten niet hoe goed jullie het hebben.”

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Erik werkt in de schoonmaakbranche omdat hij erg gesteld is op de vrijheid in het werk. “Het is heerlijk om zelf op pad te gaan. Ik kom niet vaak op kantoor. In mijn regio maak ik alle kleine gemalen schoon. Ik ben verantwoordelijk voor de glasbewassing, en de reiniging van de vloeren en het sanitair. Elke week doe ik iets extra’s, zodat ik wat ruimte heb in drukke tijden. Ik rijd zo’n 1000 kilometer per week, van Delft tot Den Haag.”

Een tevreden klant als hoogste prioriteit

“En er is niets zo fijn als een tevreden klant,” vertelt Erik. “Mijn motto is: een eerste indruk is een blijvende indruk. Mijn bus is mijn visitekaartje. Als ik met een schone, witte bus bij een klant parkeer, dan is dat ook reclame voor het bedrijf. Mijn oude voorman leerde me iets wat ik nog steeds toepas: als ik klaar ben bij een klant, kijk ik nog even om en vraag ik mezelf af: ‘Als ik de klant was, zou ik dan nu tevreden zijn?’”

Gerelateerd