#LedenInBeeld: deze keer Dave Crombach van sblplus
In de rubriek ‘Leden in beeld’ vragen we ondernemers en werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche naar hun eerste kennismaking met de branche, hun ambities en een tip voor de politiek of Schoonmakend Nederland. Ook geven ze iedere publicatie 'het stokje door’ aan een lid van Schoonmakend Nederland met daarbij een brandende vraag.
Dit keer Dave Crombach van sblplus uit Landgraaf.
Expert
Hoe ben je in de schoonmaakbranche terechtgekomen?
“Ik heb de hbo-opleiding facility management gedaan en ben in 2000 afgestudeerd. Beide stages waren in de schoonmaakbranche en dat was van beide kanten naar grote tevredenheid. Toen ik mijn studie had afgerond, kon ik direct bij mijn eerste stageplek aan de slag. Daar ben ik een jaar gebleven, en toen kwam ik in contact met sblplus. Ze zochten een rayonleider voor een groot project, en dat zag ik als een mooie nieuwe uitdaging. Het was destijds een kleinere organisatie, wat me aansprak omdat je dan dingen veel meer naar je eigen hand kunt zetten. Het bedrijf had toen ongeveer 60 werknemers, en mijn ondernemersbloed ging stromen. Na een periode van hard werken, groeide het bedrijf flink. Vanaf 2010 ben ik aandelen gaan overnemen. Inmiddels zijn we met ruim 220 werknemers door heel Limburg en daarbuiten actief.”
‘Je moet een kameleon zijn’
Dave benadrukt dat je in deze sector moet kunnen schakelen. “Eigenlijk wist ik altijd al dat ik in de schoonmaak wilde werken; ik kan er echt mijn ei in kwijt. De ene dag zit ik met een huilende interieurverzorgster aan tafel omdat ze het thuis moeilijk heeft. De andere dag bespreek ik met een CEO van een grote organisatie een samenwerking met een zeer grote contractwaarde. Je moet een kameleon zijn: je moet je snel kunnen aanpassen aan situaties en je verplaatsen in verschillende doelgroepen.”
Wat zijn je ambities?
“Ik wil een visie neerzetten, een stip op de horizon. Ooit wil ik het stokje overdragen, maar ik heb daar geen vaste termijn voor gesteld. Mijn ambitie is dat er tegen die tijd een organisatie staat die ook zonder mij kan groeien en ontwikkelen. Ik houd me daar echt actief mee bezig. Het besef dat het leven niet oneindig is, kwam sterk naar voren toen mijn vader plotseling overleed. Daarom investeer ik nu ook nog meer in de toekomst van mijn collega’s. Een tijd terug zijn we met een collega die hier al 17 jaar werkt een participatietraject ingegaan. Hij is nu klein aandeelhouder, en ik gun hem kansen die ik ook ooit heb gekregen.
Ik heb drie kinderen maar die zijn nog te jong om te weten of zij iets in onze organisatie zouden willen doen. En als dat later wel zo is, dan zal de toekomstige eigenaar moeten bepalen of hij ze ook een kans wil geven.”
Wanneer is een dag voor jou geslaagd?
“Ik kom elke dag met plezier naar mijn werk, al weet ik ook dat ik soms keuzes moet maken die minder plezierig zijn. Je moet van iedere dag een feestje maken, ongeacht tegen welke uitdagingen je aanloopt. Een dag is voor mij geslaagd als ik met plezier en passie mijn werkzaamheden heb uitgevoerd en met een glimlach naar huis rijd omdat ik weet dat er een prachtig gezin op me wacht.”
Wat vind jij het mooie aan onze branche?
“Er zijn meerdere dingen die ik mooi vind aan onze branche. Je kunt letterlijk en figuurlijk in zoveel keukens meekijken. Bij tientallen opdrachtgevers door een pand lopen en de goede dingen eruit pikken voor onze eigen organisatie is fantastisch. En wat voorop staat: in de schoonmaak is altijd wat aan de hand. Dat maakt het werk dynamisch en uitdagend. Mijn passie voor dit vak houdt me gemotiveerd. Ik heb zelf met mijn voeten in de klei gestaan en kijk nergens raar meer van op. Werknemers die ziek zijn, een verloren sleutel of een vaas die uit de vensterbank is gestoten, je werkweek is nooit hetzelfde. Daar moet je wel vrolijk van worden!”
Wat is de waarde van schoonmaak voor jou?
“Dat hebben we in de coronaperiode heel goed kunnen zien. Er kwam eindelijk respect voor het werk dat we doen. Toen ik in de branche stapte, was de houding vaak dat ‘schoonmaak maar schoonmaak is’. Door corona is ons imago verbeterd; zelfs premier Rutte noemde ons een cruciaal beroep. Hoewel dat gevoel nu iets is afgezwakt, hebben we nog steeds vooruitgang geboekt. Loonstijgingen worden nu gemakkelijker geaccepteerd dan in het verleden.”
Heb je een tip voor Schoonmakend Nederland of de politiek?
“Ik zou aan de overheid vooral mee willen geven dat de huidige regelgeving voor ondernemers bijna niet na te leven is. Een voorbeeld is de CO2 mobiliteit, ik moet voor meer dan 100 werknemers bijhouden hoe ze naar hun werk gaan, met welke auto en soort brandstof. Dat is administratief niet te doen. En zo zijn er meer regels. Ook wat betreft verzuim. Er wordt zoveel bij de werkgever neergelegd. Ondernemers en politici kijken heel anders tegen de dingen aan.”
De vraag van Xander vd Kamp;
‘Hoe ga jij om met ZZP-ers nu de handhaving weer van start gaat?’
“Sblplus heeft sinds jaar en dag ‘eigen’ medewerkers op de diverse afdelingen.
We maken in principe geen gebruik van ZZP-ers omdat wij als organisatie streven naar goed werkgeverschap en daarom graag medewerkers aannemen en zelf opleiden voor een dienstverband bij sblplus. Onze missie is om medewerkers het sblplus-DNA mee te geven en dat gaat net iets makkelijker bij medewerkers die je zelf in dienst hebt.
En dit geeft de medewerker meer zekerheid, zeker in tijden van onduidelijkheid over AOV voor ZZP-ers, pensioenopbouw en nu dan weer de start van handhaving. Vandaar dat wij bij sblplus gelukkig geen zorgen hebben op dat vlak. Als we in de toekomst alsnog gebruik gaan maken van externe partijen dan streven wij ernaar om met een andere rechtsvorm deze samenwerking aan te gaan.”
Aan wie in onze sector wil jij het stokje doorgeven en wat is jouw vraag aan hem/haar?
“Ik geef het stokje door aan één van de drie broers Zwinkels van Multiclean. We zijn ooit met elkaar in contact gekomen omdat we hetzelfde softwarepakket gebruiken en we wisselen wel eens technische vaardigheden met elkaar uit. Wij zitten in Zuid Lim-burg, zij in Den Haag, zijn geen concurrenten en schuiven elkaar zelfs wel eens opdrachten toe.
Mijn vraag: Jullie hebben een drie-koppige directie: Waar overlappen/ snijden jullie taken en verantwoordelijkheden met elkaar en hoe gaan jullie om met een andere visie/mening?”