#LedenInBeeld: deze keer Xander van de Kamp van ACS Cleaning

Vereniging 19 november 2024

#LedenInBeeld: deze keer Xander van de Kamp van ACS Cleaning

In de rubriek ‘Leden in beeld’ vragen we ondernemers en werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche naar hun eerste kennismaking met de branche, hun ambities en een tip voor de politiek of Schoonmakend Nederland. Ook geven ze iedere publicatie 'het stokje door’ aan een lid van Schoonmakend Nederland met daarbij een brandende vraag.

Dit keer het woord aan Xander van de Kamp van ACS Cleaning.

Expert

Hoe ben je in de schoonmaakbranche terechtgekomen?

“Na een periode zonder werk zocht ik een nieuwe uitdaging. Een vriendin werkte bij een uitzendbureau en attendeerde me op een leuke functie bij een schoonmaakbedrijf. Destijds was er niet veel werk, maar ik had werk nodig en dacht: ‘Ik ga gewoon poetsen’. Al snel ontdekte ik dat ik dat best leuk vond. De ochtenden maakte ik schoon op de tonerafdeling van een kopieerfabrikant. Daar zag ik meteen resultaat van mijn werk, wat heel motiverend was. ’s Avonds nam ik de doucheruimtes in een fabriek onder handen. Omdat ik me in de tussenliggende uren verveelde, besloot ik bedrijven te gaan benaderen voor onze schoonmaakdiensten. Het ondernemerschap zat in mijn bloed, en ik geloofde dat het bedrijf kon groeien. Langzaam maar zeker kwamen er steeds meer klanten binnen. Binnen een jaar werd ik compagnon, maar al snel wilde ik meer. Dus richtte ik mijn eigen bedrijf op, Alexanders Cleaning Service, dat later ACS Cleaning werd. Ik ben supertrots op wat we hebben opgebouwd. Van een omzet van 21.000 gulden naar nu 9,5 miljoen euro!”

Wat zijn je ambities?

“Ik wil ACS Cleaning uitbouwen tot het grootste schoonmaakbedrijf in Noord- en Midden-Limburg. Daarbij is het belangrijk dat onze medewerkers met plezier naar hun werk komen en bij ons blijven.

In dat laatste slagen we door gewoon goed voor onze mensen te zorgen. Op een gegeven moment ben je als bedrijf in een positie dat je tegen klanten kan zeggen: ‘ik denk niet dat we bij elkaar passen’. Ik doe bijvoorbeeld niet mee aan tenders. In mijn optiek draait dat altijd om de goedkoopste prijs proberen te krijgen. Daar doe ik niet aan mee. Ik wil dat mijn mensen een eerlijke boterham verdienen en voldoende tijd hebben om hun werk te doen.

Ik verwacht overigens dat we al de grootste zijn van Noord- en Midden-Limburg, maar ik wil dat nog verder uitbouwen. In onze branche is groei essentieel. Stilstand is achteruitgang. Klanten en personeel komen en gaan, dus je moet blijven groeien om succesvol te blijven. Daarnaast stijgen de kosten. De lonen zijn de afgelopen zes jaar met bijna 50% gestegen, maar wij hebben die verhoging niet volledig kunnen doorberekenen. We moeten slim opereren en oppassen voor onnodige risico's.”

Wanneer is een dag voor jou geslaagd?

“Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Ik lach erg graag, met lachen gebruik je één spier en als je boos wil kijken dan moet je er 26 aanspannen! Ik geniet van de kleine dingen. Onze organisatie is plat; ik ken 80% van onze medewerkers. Mensen willen gezien en gehoord worden, en dat geeft voldoening.

Als ondernemer wil ik dat mijn mensen zich goed voelen. We hebben een community-app, een fietsplan, een sportplan en we organiseren regelmatig feestjes. Ook sponsoren we veel activiteiten. Het is mooi om te zien hoe medewerkers met trots ons sportshirt dragen, zelfs buiten werktijd. Die trots maakt mijn dag geslaagd.”

Wat vind jij het mooie aan onze branche?

“Het mooie aan deze sector is dat elke dag anders is. Elk uur kan iets veranderen: never a dull moment! Ik hou ervan om oplossingen te vinden. Een uitdaging is wanneer mensen elkaar niet begrijpen. Onlangs was er een kind van een medewerkster dat gepest werd op school. Het huilende meisje kwam naar huis en haar gebrekkig Nederlands sprekende moeder ging boos naar het schoolplein. Ze sprak kinderen in gebrekkig Nederlands aan, wat leidde tot een conflict met een andere ouder. Wat blijkt, deze dame werkte voor ons op die betreffende school. Dus de directeur belde mij om te vertellen dat deze dame voorlopig niet op de school mocht komen.

Gelukkig werkt er bij ons iemand die zes talen spreekt. We hebben de moeder uitgenodigd op kantoor om haar verhaal te horen en hebben het met de school besproken. Gelukkig is de situatie snel opgelost, en nu vertelt deze medewerker enthousiast over ons aan haar omgeving. Zo groeit ons netwerk.”

Wat is de waarde van schoonmaak voor jou?

Onze slogan is ‘samenwerken aan een schone wereld’. Ik beschouw schoonmaken als een van de meest onderschatte beroepen. Klanten vragen vaak om slechts één keer per week de wc schoon te maken. Maar als je rekent hoeveel medewerkers dagelijks naar de wc gaan, kom je al snel op 750 keer per week. Eén keer schoonmaken is simpelweg onvoldoende. Je moet de waarde van schoonmaak goed onderbouwen.

Sommige klanten willen alleen maar de laagste prijs, maar er zijn ook bedrijven die openstaan voor argumenten. Ik ben eerlijk over wie wel en niet bij ons past. Het gaat mij om hoe ze met mijn mensen omgaan. Iedereen verdient gelijke behandeling. Als het directietoilet gouden kranen en driedubbeldik wc-papier heeft en in de fabriek slechts crêpepapier hangt, klopt er iets niet.”

Heb je een tip voor Schoonmakend Nederland of de politiek?

“In coronatijd werd de waarde van schoonmaak volop benadrukt. Helaas lijkt dat nu vergeten te zijn. Tijdens de pandemie hadden wij mensen in dienst die hele dagen druk waren met deurklinken schoonmaken. Iedereen was bang om ziek te worden en onze schoonmakers werden op handen gedragen. Nu die angst voorbij is, lijkt de waarde van ons werk in de vergetelheid te raken. Wat we eraan moeten doen? Ik weet het niet.”

Dan de vraag van je voorganger André Ponsen:

‘Op de socials zie ik dat je een betrokken (shirt)sponsor bent van VVV Venlo. Doe je dit omdat je voetbalfan bent of is de investering in geld en tijd zakelijk ook interessant?’

“Van origine ben ik Feijenoord-supporter, maar toen ik in Venlo terecht kwam, kreeg ik de tip om drie lokale organisaties te sponsoren om zo in het netwerk van Venlo te komen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik sponsor een carnavalsvereniging, hockeyvereniging en een voetbalvereniging. Vooral het netwerk dat uit het sponsoren van de voetbalvereniging is voortgekomen heeft me zóveel klanten opgeleverd. Toen ik ook nog shirtsponsor werd, verdubbelde dat. Ik merk dat mijn personeel daar ook trots op is. Het is toch betaald voetbal, er wordt naar gekeken. Voetbal is religie, mensen associëren zich daarmee. Of het nou goed of slecht gaat. En ik ben er ook wel van gaan houden hoor, van de club. Inmiddels ben ik zelfs aandeelhouder geworden van VVV Venlo!”

Aan wie in onze sector wil jij het stokje doorgeven en wat is jouw vraag aan hem/haar?

“Op een regiobijeenkomst van Schoonmakend Nederland leerde ik collega Dave Crombach van SBL Plus uit Landgraaf kennen. Mijn vraag aan hem: Hoe ga jij om met ZZP-ers nu de handhaving weer van start gaat?”

Gerelateerd