Zo stel je een vertrouwenspersoon aan
Bedrijven zijn volgens de Arbowet verplicht om hun medewerkers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Onder PSA valt werkdruk, ongewenst gedrag zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie en agressie.
Het is belangrijk om te zorgen dat een werknemer met zijn problemen bij een vertrouwenspersoon terecht kan. Elke organisatie met 10 of meer werknemers is verplicht een vertrouwenspersoon te hebben. Lees hieronder hoe je een vertrouwenspersoon aanstelt.
Experts
-
Hermien Dautzenberg
Adviseur arbeidsvoorwaarden en cao
Heeft jouw bedrijf nog geen vertrouwenspersoon? Zo stel je iemand aan:
- Kies een geschikte kandidaat
Kijk binnen je organistie naar een persoon die vertrouwenswaardig, benaderbaar, onafhankelijk en goed op de hoogte is van de bedrijfsstructuur.
Met onafhankelijk wordt bedoeld dat iemand geen lid of familie is van de directie of werkzaam is in een HR-functie.
Je hoeft niet persé een interne kandidaat aan te stellen, je mag ook een externe vertrouwenspersoon aanstellen. - Opleiding
Zorg ervoor dat jouw vertrouwenspersoon een passende opleiding volgt om goed voorbereid te zijn op de rol.
In deze flyer wordt uitgelegd hoe je zorgt dat jouw vertrouwenspersoon gecertificeerd wordt. - Meld jouw vertrouwspersoon aan bij de RAS
De RAS zorgt voor ondersteuning van vertrouwenspersonen. Zij organiseert o.a. intervisie en nascholingen. Om te zorgen dat jouw vertrouwenspersoon hier direct over geïnformeerd wordt, meld je hem of haar aan bij de RAS. Vul in dit formulier de contactgegevens in.
Heb je vragen over de rol van vertrouwenspersonen en de ondersteuning van de RAS?
Teddy van der Meij (RAS) beantwoordt graag al je vragen: e-mail of 06-25047788.