#LedenInBeeld: deze keer Monique Zuure van Progenta

Vereniging 7 augustus 2024

#LedenInBeeld: deze keer Monique Zuure van Progenta

In de rubriek ‘Leden in beeld’ vragen we ondernemers en werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche naar hun eerste kennismaking met de branche, hun ambities en wat ze graag anders zien. Ook geven ze iedere publicatie 'het stokje door’ aan een lid van Schoonmakend Nederland met daarbij een brandende vraag.

Deze keer Monique Zuure, algemeen directeur bij Progenta, specialist in vloeronderhoud.

Expert

Hoe ben je in de schoonmaakbranche terechtgekomen?

“Tijdens een stage voor mijn opleiding op de hotelschool kwam ik voor het eerst in aanraking met schoonmaak op de afdeling Rooms divison, bij een vijfsterren hotel in Antwerpen. Daar was ik wel gelijk door getriggerd, schoonmaak was zo essentieel. Na de hotelschool volgde ik een wat bredere opleiding Facilitaire Dienstverlening en daar koos ik voor een stage bij Hago, nu Vebego Cleaning Services. Voor het eerst kreeg ik te maken met de reguliere schoonmaak."

"Wat veel mensen vaak onderschatten, is hoe belangrijk schoonmaak is. Als je een ruimte binnenkomt die schoon is, ervaar je die meteen anders. Daarnaast draagt een schone omgeving significant bij aan de algemene gezondheid en het welzijn van de gebruikers. Wat mij tevens aansprak was het raakvlak van zakelijke dienstverlening zoals schoonmaak met sport. Ik beschik over een flinke portie sportersmentaliteit en het gezamenlijke streven om als team een klus te klaren, past daar perfect bij. Na mijn afstuderen ben ik daarom bij verschillende bedrijven in de schoonmaakbranche blijven werken."

"Zo’n zes jaar geleden kwam ik in contact met Progenta, een specialistisch vloeronderhoudsbedrijf. Tijdens een collegiaal bezoek aan het bedrijf was ik onder de indruk van een aantal positieve aspecten. Het bedrijf maakte een zeer verzorgde indruk, met aanzienlijke investeringen in marketing en een aangename, rustige en prettige werkomgeving. De factor fun straalde er echter ook van af. Opvallend was dat de oorspronkelijke vloerbedekking (meer dan 30 jaar oud) er nog steeds perfect uitzag, wat ik beschouw als uitstekende reclame voor het bedrijf. Deze ervaring benadrukte voor mij het belang van kwaliteit en aandacht voor detail waar Progenta voor staat. 

"Wat me ook direct opviel was de Spot Academy, een test- en trainingscentrum met alle soorten vloeren. Een soort speeltuin van vloeren: opgericht om eigen mensen en externen op te leiden en bij te scholen. Waar kennis werd gedeeld, fouten gemaakt mochten worden, klantsituaties werden nagebootst en nieuwe werkmethodieken werden bedacht en getest, kortom waar de liefde en het vakmanschap er vanaf spat. Lang verhaal kort: na een bijzonder aangename lunch met Marijn (directeur/eigenaar) waar tevens bleek dat we dezelfde voorliefde voor het goede bourgondische leven delen, heb ik de beslissing genomen om de overstap naar Progenta te maken. Inmiddels heb ik de wereld van de "grote reguliere schoonmaak" al acht jaar geleden ingeruild voor de rol van Algemeen Directeur bij Progenta, dat zich richt op duurzaam specialistisch  vloeronderhoud. Samen met Marijn vormen we de directie en zijn we zeer complementair aan elkaar. We zeggen altijd: 'Zonder Marijn komt er niets en zonder Monique wordt het niets."

“We hebben zo’n zestig mensen in dienst, twee derde daarvan is Projectspecialist. Onze missie is simpel: wij reinigen en onderhouden vloeren waarmee we de levensduur van deze vloeren verlengen. We nemen ons werk serieus maar kunnen met lol werken. We hebben flipperkasten, honden mogen mee en er is een vitaliteitscoach die met de werknemers gaat sporten in de weilanden.”

Wat zijn je ambities?

“Het draaide ooit om vlekken verwijderen, daarna werd het vlekkeloos organiseren en nu is de ambitie vlekkeloos ondernemen. Specialistisch vloeronderhoud moet ook als specialisme gepositioneerd zijn in de markt. Het vereist veel kennis en vakmanschap en is niet zomaar te vangen in een regulier schoonmaakcontract. Dit verdient een andere uitvraag uit de markt. Duurzaamheid is ook altijd al één van onze pijlers geweest, in het huidige tijdperk met veel aandacht voor duurzaamheid hebben we de wind mee om deze boodschap uit te dragen. We richten ons echter al meer dan tien jaar zeer intensief en specifiek op het verlengen van de levensduur van vloeren."

"Ik vind ook dat op duurzaamheid geen exclusiviteit past. Wij delen onze kennis in de gehele keten van de vloer. In mijn tijd als verantwoordelijke binnen de reguliere schoonmaak was ik nooit zo enthousiast over de diepreiniging van tapijten. Omdat dit veel water vereiste kon het alleen 's avonds en in de weekenden uitgevoerd worden, en als het tapijt nog nat was, kon je niet goed zien of er nog vlekken waren achtergebleven. Vaak waren er simpelweg wat meer spoelbeurten nodig om de vervuiling geheel te verwijderen. Maar niet onregelmatig werden wij de dag er na gebeld door de klant.. wat jullie nu gedaan hebben …!!”

“Marijn heeft met visie geïnvesteerd in het adopteren en naar Nederland halen van de Encapsulation methodiek. Deze systematiek gebruikt 80% minder water dan de traditionele dieptereinigingsmethodieken en is een op kristallen gebaseerd milieuvriendelijk product. Toen ik bij Progenta in aanraking kwam met de machine en het middel waarmee deze dieptereiniging wordt uitgevoerd, was ik snel getriggerd.  Naast het duurzame aspect zijn de bijeffecten dat het dagschoonmaak bevordert, het resultaat zeer goed is én dat de machine zeer eenvoudig in gebruik is. In het kader van duurzaamheid hadden wij als een van de grootste impactmakers het terugdringen van transport van onze uitvoerende projectspecialisten. Om die reden hebben wij besloten niet enkel zelf de dieptereiniging uit te voeren op locaties maar de machine en onze middelen (C2C gecertificeerd) als concept naar de markt te brengen. Onze salesafdeling vond dit in het begin erg spannend dat we deze machines en producten wilden delen met de markt. Maar we doen het nu wel, wereldwijd verkopen we inmiddels het concept. We introduceren de machine en de middelen in bedrijven en verzorgen de bijbehorende kennis en training.”

Wanneer is een dag voor jou geslaagd? 

"We lunchen op kantoor iedere dag samen aan een lange tafel, omdat ik het belangrijk vind om elkaar elke dag even in de ogen te kunnen kijken buiten het werk om. Eén van de tegeltjes in mijn kantoor draagt de tekst: 'Be the reason someone smiles today.' Het zal met mijn leeftijd te maken hebben, maar ik geloof echt dat we met hetzelfde gemak elkaar het leven een stuk leuker kunnen maken. Dat streven probeer ik elke dag uit te dragen in mijn rol als Algemeen Directeur." 

Wat vind jij het mooie aan onze branche? 

"Wat ik bijzonder vind aan onze branche, is dat we echt een bijdrage kunnen leveren aan duurzaamheid. Dit aspect wordt vaak onderschat. Denk bijvoorbeeld aan waterbesparing en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Daarnaast is het erg waardevol dat we mensen kunnen helpen zich te ontwikkelen, vooral degenen die niet altijd evenveel publieke waardering krijgen. Het is prachtig om te zien hoe individuen tot bloei komen, zowel privé als professioneel, door de ondersteuning en begeleiding die we bieden. Deze persoonlijke groei en trots op hun werk en leven zijn voor mij de mooiste aspecten van onze branche."

 Wat is de waarde van schoonmaak voor jou? 

“Schoonmaak kan bijdragen aan een duurzamere wereld. Op sociaal gebied helpt het doordat mensen zich ontwikkelen. Op het gebied van gezondheid verbeteren we bijvoorbeeld het binnenklimaat."

Heb je een tip voor Schoonmakend Nederland of de politiek? 

“Dat is er dan eentje voor de politiek; bevordering van sociale erkenning. Het blijft essentieel dat er meer publieke erkenning komt voor de cruciale rol die schoonmaak speelt in onze samenleving. Met gerichte campagnes en initiatieven kan de waardering voor de branche en de medewerkers daarin aanzienlijk worden vergroot. Dit zal niet alleen de status van het beroep verbeteren, maar ook bijdragen aan een positiever imago en een grotere trots in de sector. Het is van groot belang dat beleidsmakers deze erkenning ondersteunen en bevorderen, zodat deze branche en haar medewerkers de waardering krijgen die zij verdienen voor hun onmisbare werk.”

En dan de vraag van Marlies vd Meulen:

Ik heb begrepen dat Progenta internationaal is gegaan. Kan jij iets meer vertellen over het bijzondere hotel waar jullie voor gaan werken?”

“Ze bedoelt het Taj Mahal Palace hotel in Mumbai, een waanzinnig vijfsterrenhotel. We gingen naar India voor zakelijke besprekingen met Air India over ons encapsulation concept. Vooraf zijn we met elkaar gaan brainstormen en op zoek gegaan naar locaties met veel tapijt. Mede door de film: Hotel Mumbai (terroristische gijzeling) kwamen we bij dit prachtige hotel uit. Onze agent in India bracht ons in contact met ze. Inmiddels gebruiken ze het concept in het hotel."

Aan wie in onze sector wil jij het stokje doorgeven en wat is jouw vraag aan hem/haar?

Andre Ponsen, directeur van SVP Schoonmaak. Met hem heb ik samen aan het Duurzaamheidslab van Schoonmakend Nederland deelgenomen.

"Andre, dit jaar is Jan, een van jullie medewerkers gekozen tot schoonmaker van het jaar, wat doet dit met jouw medewerker en met jullie als bedrijf?"

Gerelateerd