De onontdekte kansen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche: jongeren en praktijkonderwijs
In een tijd waarin de arbeidsmarkt continu ontwikkelt en de noodzaak voor gekwalificeerd personeel steeds urgenter wordt, biedt de schoonmaak- en glazenwassersbranche unieke kansen voor jongeren. Het is een sector die vaak over het hoofd wordt gezien, maar die een cruciale rol speelt in onze samenleving. Het aantrekken van jongeren via praktijkonderwijs kan niet alleen de branche versterken, maar ook jongeren voorzien van stabiele, goedbetaalde banen met groeimogelijkheden.
Gaby Westelaken, voorzitter platform Glas & Gevel, legt het uit.
Experts
-
Sylvia de Gunst
Programmamanager arbeidszaken & communicatie
De schoonmaakbranche kampt al jaren met een tekort aan personeel. Dit tekort wordt mede veroorzaakt door de vergrijzing en het imago dat aan het beroep kleeft. Vaak wordt schoonmaakwerk gezien als een tijdelijke baan, geschikt voor mensen zonder opleiding of toekomstperspectief. Niets is echter minder waar. De schoonmaakbranche biedt tal van mogelijkheden voor professionele ontwikkeling en carrièregroei.
Hier komt het praktijkonderwijs in beeld. Praktijkonderwijs, waarin jongeren leren door te doen, biedt een ideale manier om de vaardigheden aan te leren die nodig zijn in de schoonmaakbranche. Jongeren die hun handen uit de mouwen willen steken en een vak willen leren, kunnen via praktijkonderwijs direct in aanraking komen met de realiteit van het werk. Dit type onderwijs biedt een directe link tussen theorie en praktijk, wat jongeren niet alleen klaarmaakt voor de arbeidsmarkt, maar ook motiveert door de tastbare resultaten van hun werk.
Door praktijkonderwijs te integreren in de schoonmaakbranche kunnen we meerdere vliegen in één klap slaan: de sector wordt voorzien van jong, energiek personeel en jongeren krijgen de kans om een goed betaalde baan te vinden. De branche biedt daarnaast diverse opleidingsmogelijkheden die jongeren de kans geven zich verder te specialiseren en te groeien binnen hun vakgebied. Daarnaast zijn er vaak subsidiemogelijkheden.
Een belangrijk aspect van deze strategie is natuurlijk het verbeteren van het imago van de schoonmaakbranche. Dit kan door het benadrukken van de professionaliteit en het belang van het werk. Tuurlijk. We kunnen ook kijken naar wat de jongeren aanspreekt en ze benaderen op hun kanalen. Denk aan insta, snapchat en tiktok.
De mogelijkheden voor groei binnen de schoonmaakbranche zijn groot. Denk bijvoorbeeld aan leidinggevende posities, specialisaties zoals industriële reiniging of het starten van een eigen schoonmaakbedrijf. Deze carrièremogelijkheden moeten duidelijk gecommuniceerd worden naar jongeren, zodat ze zien dat de schoonmaakbranche niet alleen een opstapje is, maar een sector waar ze een langdurige en bevredigende carrière kunnen opbouwen.
Daarnaast is het van belang dat wij, werkgevers in de schoonmaakbranche, echt investeren in onze medewerkers door middel van opleidingen en bijscholing. Dit niet alleen om de kwaliteit van het werk te waarborgen, maar ook om onze werknemers te motiveren en hen te laten groeien. Jongeren moeten weten dat ze in deze sector niet stil hoeven te staan; ze kunnen zich blijven ontwikkelen en nieuwe vaardigheden leren die hun carrière ten goede komen. Belangrijk is wel dat we ze zien als persoon en niet als nummertje.
Tot slot, samenwerking tussen scholen, de overheid en bedrijven is essentieel om deze visie te realiseren. Er zullen programma's en initiatieven opgezet moeten worden die jongeren in contact brengen met de schoonmaakbranche, en hen laten zien welke mogelijkheden er zijn. Door te investeren in de jeugd en hen een kans te geven om zich te bewijzen, kunnen we de schoonmaakbranche transformeren en tegelijkertijd jongeren een waardevolle en bevredigende carrière bieden.
Nu denkt de gemiddelde lezer: hoe moet ik dit doen en waar moet ik de tijd vandaan halen. Daar komt Schoonmakend Nederland om de hoek. Op dit moment zijn we al bezig om het per regio op te pakken, zoals in de regio Rotterdam-Rijnmond. Hier volgen de leerlingen een leerlijn schoonmaken in diverse omgevingen (bijvoorbeeld op kantoor of een school of bij een evenement). In het laatste schooljaar lopen de leerlingen drie dagen per week stage en behalen ze het RAS-diploma Basisvakopleiding schoonmaken (BOS) én een specialisatie in glasbewassing. De samenwerking staat altijd open voor nieuwe werkgevers. Wil je ook aansluiten, neem dan contact op met Natascha van PROVSO.WORKS.
Ook in mijn regio - Noordoost Brabant – besteden we daar aandacht aan, dat levert ons meteen nieuwe medewerkers op. Niet altijd met succes. Maar ja, jongeren zijn net ook gewone medewerkers. Het gaat niet altijd meteen goed.