#LedenInBeeld: Marlies van der Meulen-Sahni van Polygon

Vereniging 20 juni 2024

#LedenInBeeld: Marlies van der Meulen-Sahni van Polygon

In de rubriek ‘Leden in beeld’ vragen we ondernemers en werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche naar hun eerste kennismaking met de branche, hun ambities en wat ze graag anders zien. Ook geven ze iedere publicatie 'het stokje door’ aan een lid van Schoonmakend Nederland met daarbij een brandende vraag.

Deze keer Marlies van der Meulen-Sahni, algemeen directeur van Polygon Nederland en bestuurslid van Schoonmakend Nederland.

Expert

Polygon is geen regulier schoonmaakbedrijf. Het bedrijf is specialist in herstel na water- en brandschade, het opsporen van lekkages, documentherstel en in het leveren van tijdelijke klimaatoplossingen. Polygon heeft vestigingen in achttien landen en is marktleider in Europa. Er werken bijna 8.000 medewerkers wereldwijd. Nederland heeft vijftien vestigingen en 250 medewerkers. Marlies werkt inmiddels bijna tien jaar bij het bedrijf.

Hoe ben je in deze branche terechtgekomen?
“Vóór Polygon werkte ik in de financiële dienstverlening en als laatste bij één van Nederlands grootste schadeverzekeraars. Van daaruit heb ik de overstap gemaakt naar Polygon. Dit bedrijf was een leverancier van verzekeraars en daarmee schoof ik op in de schadeketen. Met name omdat het schadevak mij aansprak, wilde ik heel graag in die branche blijven werken. De kleinere organisatie, dichter bij de klant en met concretere dienstverlening sprak me aan.

Ik werk er nu bijna tien jaar en heb het nog steeds enorm naar mijn zin. Het werk heeft maatschappelijke betekenis, wij helpen gedupeerden van wateroverlast, brand, hevige stormen, noem maar op. We staan 24/7 aan de frontlinie waardoor het werk altijd dynamisch is.”

Wat zijn je ambities?
“Wij hebben een groeistrategie, in de afgelopen vijf jaar heeft Polygon drie bedrijven overgenomen. Naast de autonome groei, groei je ook door de overnames en blijf je jezelf ontwikkelen. Na iedere overname moet je namelijk opnieuw organiseren en structureren qua processen en services. Door deze groei en door de organisatie verder te ontwikkelen heb ik het idee dat ik elke dag aan het ondernemen ben. Ondanks het feit dat je onderdeel bent van een grote organisatie.

Ik vind het belangrijk om onze organisatie verder te professionaliseren en een ambitie van mij is om een fullservice en businesspartner te zijn voor onze klanten. Dat er voor ons gekozen wordt op basis van kwaliteit in plaats van prijs.”

Wanneer is een dag voor jou geslaagd? 
Een dag is voor mij geslaagd als ik energie krijg. Als ik van betekenis kan zijn voor klanten en gedupeerden. Én voor onze eigen mensen die elke dag op de weg zitten. Het is zo fijn om te zien dat mijn collega’s passie hebben voor dit werk.

Het geeft energie als je ziet dat je verschil kan maken. Wij komen mensen tegen die voor langere tijd hun huis uit moeten in verband met waterschade. Neem bijvoorbeeld de situatie een tijd geleden in Limburg. Ik ben daar ter plaatse geweest en dat raakte me enorm. Sommige mensen waren hun huis én winkel, hun inkomen, tijdelijk kwijt. Dat je dan met de klant (verzekeraar) en de gedupeerde (bewoner) een heel traject doorloopt waarbij ze uiteindelijk weer terug naar huis én aan de slag kunnen is heel waardevol.”

Wat vind jij het mooie aan de schoonmaakbranche? 
“Dat we van maatschappelijke betekenis zijn. Veel particulieren hebben nooit gehoord van bedrijven zoals Polygon. Als je privé wel eens op een feestje vertelt wat je doet, dan heeft niemand daar van gehoord. Terwijl iedereen wel weet van de wateroverlast in Limburg. We helpen zowel particulieren als zakelijke gedupeerden, van waterschade in een woonhuis tot bijvoorbeeld in een distributiecentrum.

Het is nooit saai en werknemers zijn echt betrokken. Vanuit mijn rol ben ik trots op onze mensen. Zij zijn dag en nacht onderweg en staan altijd klaar.”

Wat is de waarde van jullie werk voor jou?
“De kracht van er op de achtergrond zijn, en tegelijkertijd impact maken op mensen en bedrijven.Wat minder bekend is dat we met specialistische reiniging en klimaatbeheersing niet alleen gedupeerden helpen, maar ook heel veel onderhoudswerk mogelijk maken. Zo zijn we daarmee actief in vele branches zoals de voedselindustrie, energiemarkt, landbouw, vastgoedbeheer, datacentra, maritieme industrie, petrochemie, facilitaire branche en openbaar vervoer.

Daarbij zoeken we altijd naar nieuwe innovatieve digitale oplossingen voor een zo kort mogelijk onderhoudsstop, preventie van schade of om het herstelproces zo efficiënt mogelijk te maken, zodat mensen en bedrijven snel de normale gang van zaken weer kunnen oppakken."

Heb je een tip voor Schoonmakend Nederland of de politiek? 
“Geen tip, alleen het advies aan Schoonmakend Nederland om door te gaan op de ingeslagen weg. We zijn een aantrekkelijke branche en dat willen we ook blijven. Dat vind ik een van de belangrijkste ambities van Schoonmakend Nederland, naast het bijstaan van ondernemers.” 

Je kreeg het stokje doorgegeven van Nasima el Bachiri, eigenaar en directeur van B Flex Cleaning in Almere. Haar vraag aan jou is: Welke duurzaamheidsambities heb je voor 2024?
“Voor de branche hebben we een manifest ondertekend, het manifest Duurzaam Schadeherstel. Samen met Schoonmakend Nederland, NIVRE (Stichting Nederlands Instituut van Register Experts) en het Verbond van Verzekeraars willen we dat duurzaam schadeherstel eind 2024 gemeengoed is in de schademarkt. We hebben werkgroepen gevormd die concrete acties formuleren. De tweede helft van het jaar gaan we pilotten. Deze samenwerking is een prestatie van formaat. We hebben al heel wat bereikt.

Als bedrijf weten we dat wij de meeste impact kunnen behalen op mobiliteit, energiebesparing en circulariteit. Wij willen bij Polygon in 2024 bijvoorbeeld 100.000 km minder rijden. Door slimmer te plannen, ritten te combineren en mensen efficiënter in te zetten. En we hebben een interne competitie wat betreft groen rijden. We leren ze Het Nieuwe Rijden, een rijstijl waarin je mensen kan trainen waardoor het milieu minder belast wordt door een lagere uitstoot van broeistofgassen en schadelijke stoffen. Het is belangrijk om dit soort doelen te stellen als bedrijf.” 

Aan wie in onze sector wil jij het stokje doorgeven en wat is jouw vraag aan haar?
“Het stokje wil ik graag doorgeven aan Monique Zuure van Progenta. Ik heb begrepen dat Progenta internationaal is gegaan. Kan jij iets meer vertellen over het bijzondere hotel waar jullie voor gaan werken?”

MEER LEZEN: