Slimmer schoonmaken met SOFIA VR Cleaning Training

Praktijk 26 april 2024

Slimmer schoonmaken met SOFIA VR Cleaning Training

Zonder innovatie geen vooruitgang. Daarom houden we je in de rubriek "Slimmer Schoonmaken" graag op de hoogte van actuele, innovatieve ontwikkelingen.

Ben je benieuwd hoe techniek het werk van schoonmakers makkelijker en leuker maakt? En wat dit jou als ondernemer oplevert? Lees dan snel verder. Dit keer SOFIA VR Cleaning Training van Cleaning Workx.

Experts

Een Virtual Reality-training in je eigen taal
“Met deze Virtual Reality-training starten nieuwe medewerkers direct met een opleiding. Zelfstandig, in hun eigen taal, waar en wanneer je maar wilt”, zo begint oprichter en eigenaar van Cleaning Workx, Wieland Hendriksen, enthousiast over de SOFIA VR schoonmaaktraining.

Virtual Reality (VR) is een computertechniek waarbij het lijkt alsof je in een andere werkelijkheid bent. Door een speciale VR-bril wordt de zichtbare werkelijkheid simpelweg vervangen door computergegenereerd beeld. In deze training is de hele vakopleiding schoonmaak nagebootst in een visuele wereld. Alle handelingen, vragen en modules komen aan bod. Gecombineerd met leuke testjes om te kijken hoe ver je al bent.

Flexibel op alle vlakken
“Kennisoverdracht moet tegenwoordig steeds sneller. Soms start een werknemer al de volgende dag met werken. Ook al hebben ze nog geen enkele ervaring met schoonmaak. Die collega’s wil je het liefste trainen voordat ze starten.
Trainers spreken vaak alleen Nederlands en Engels. Terwijl iedereen weet dat juist in de schoonmaakbranche mensen werken met veel verschillende nationaliteiten. Veel daarvan spreken de Nederlandse taal (nog) niet goed.”

Deze technologie richt zich op de mens
Hendriksen werkte in de logistiek toen hij in aanraking kwam met VR. Het intrigeerde hem enorm:  “Inmiddels is zo ontzettend veel geautomatiseerd, maar er is nog weinig wat de mens op een leukere manier aan het werk krijgt, meer motiveert of harder laat lopen. Ik zag dat deze technologie zich echt richt op de mens”.

Hendriksen ontwikkelde heftrucktrainingen via de VR-bril. Een enorm succes. Later kwam hij in contact met werkgevers in de schoonmaakbranche en zag mogelijkheden. “Het was hetzelfde verhaal als in de logistiek. Het gaat om veel mensen, vaak praktisch of niet opgeleid en steeds meer buitenlandse instroom. Door een tekort aan trainers werken veel schoonmakers zonder opleiding. Met die kennis zijn we hard aan de slag gegaan. Na een kleine twee jaar lag er een eerste versie”.

Sneller en effectiever
Wieland vertelt dat de normale opleiding meestal vijf dagdelen van 3 uur in beslag neemt, onder leiding van een docent. De zesde keer doe je examen. Tijdens het testen bleek dat het slagingspercentage door training in VR  hoog bleef, 93%, maar de schoonmakers het zelfs in 6 uur deden. Tijdswinst, helemaal als je bedenkt dat je niet meer naar een trainingslocatie ver weg hoeft te reizen.

“De reacties zijn echt heel goed. Zo hadden we een vrouw die tijdens de reguliere opleiding de les nogal verstoorde. Die werd ons toegewezen voor de test met de VR-bril. We zagen opeens een totaal andere vrouw. Ze ging als een speer, heel geconcentreerd. Ze vertelde ons later dat ze adhd heeft en dyslectisch is. Tijdens een klassikale les wordt zij altijd onrustig, maar de actieve training met VR-bril werkte voor haar heel goed. En mensen met een taalbarrière krijgen natuurlijk veel meer mee als ze in hun eigen taal de training kunnen volgen.

"Door mensen in hun eigen taal te trainen, de lesstof visueel te maken en het ze laten beleven, geef je nieuwe medewerkers een enorme boost.”

Continu nieuwe talen toegevoegd
“De VR-technologie is voor veel bedrijven nog nieuw. Het moet nog iets meer het brood worden dat je bij de bakker koopt. Maar gelukkig zien steeds meer werkgevers de voordelen. De bedrijven die het nu inzetten variëren in grootte van 20 tot 300 man.

De aanschafkosten zijn € 2600,- exclusief btw, daar komen nog abonnementskosten bij variërend van € 195,- per maand voor de kleinere bedrijven tot maximaal € 400,-. Huren kan nóg niet, dat zijn we aan het uitzoeken met onze distributeurs Schwartzmans, Lurvink, Haagclean en Hijman.”

Momenteel is SOFIA VR training beschikbaar in 16 talen. Hendriksen: “Is er veel vraag naar één bepaalde taal? Dan voegen we die toe. Omdat er nu veel statushouders uit Eritrea zijn, hebben we onlangs besloten ook deze taal toe te voegen.

Maatschappelijke betekenis

Amanda Ter Smitte (sales and business development) vertelt er ook waarde aan te hechten dat deze manier van leren van maatschappelijke betekenis is: “Mensen willen graag opgeleid worden, maar 80% van deze doelgroep wordt zenuwachtig van een opleiding en heeft stress van een examen. Deze actieve VR-training kan daar enorm bij helpen, onder meer door het in je eigen taal te doen. Mensen gaan ook harder werken als een werkgever energie en moeite in hen investeert. Win-winsituatie toch?”

LEES MEER

 

 

 

Gerelateerd