Inzicht vanaf grote hoogte: een frisse blik op duurzaamheid en samenwerking

Vereniging 19 april 2024

Inzicht vanaf grote hoogte: een frisse blik op duurzaamheid en samenwerking

In onze wereld van glazenwassen en gevelreiniging is het uitzicht altijd anders. We staan vaak hoog in de lucht met een unieke kijk op de wereld beneden ons. Maar onze blik reikt verder dan het reinigen van ramen en gevels. We richten ons ook op de toekomst van onze branche en onze planeet. De drietrapsraket - kennis delen, leden ondersteuning bieden met tools en onze activiteiten zichtbaar maken – is hierbij cruciaal.

Gaby Westelaken, voorzitter platform Glas & Gevel, legt de drietrapsraket uit. 

Expert

Trap 1: Kennis over duurzaamheid vergroten door het delen van informatie
Kennis is als water en essentieel voor groei. Door onze kennis te vergroten, versterken we ons eigen vakmanschap en kunnen we ook anderen inspireren om hun methoden te verfijnen. Denk aan de veranderende wet- en regelgeving zoals de Omgevingswet (en in dat kader het opvangen van afvalwater), de Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM) en de duurzaamheidsrapportage CSRD en wat dat betekent voor het mkb.

Trap 2: Ondersteuning leden met tools
De juiste tools kunnen het verschil maken, niet alleen in de efficiëntie van ons werk maar ook in onze impact op de omgeving. Water besparen is hier een prachtig voorbeeld van. Zo zijn er op dit moment diverse initiatieven om de verspilling van water in de osmosetank te verminderen. Deze tools en tips delen we graag met de AWOG-leden, zodat we samen zowel kosten besparen als onze ecologische voetafdruk verkleinen. Tijdens de ledenbijeenkomst AWOG op 22 april hoor je hier meer over.

Ook is er een toolkit in de maak voor de rapportageplicht CO2 werkgebonden mobiliteit, zodat al onze leden de rapportage goed en snel kunnen invullen. Verder werken we aan een format om de eerste stappen te zetten in het kader van een duurzaamheidsanalyse (basis voor CSRD*) omdat ook mkb’ers op verzoek van rapportage-plichtige bedrijven gegevens moeten aanleveren.

Trap 3: Delen en laten zien wat je doet als branche
Transparantie en zichtbaarheid zijn essentieel in het opbouwen van vertrouwen bij onze klanten. Door actief te laten zien hoe we werken aan duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit, bouwen we niet alleen aan ons imago maar inspireren we ook anderen om bewustere keuzes te maken. Zo kijken we binnen Schoonmakend Nederland of we een simpele milieutool kunnen maken waardoor wij de opdrachtgever kunnen laten zien wat wij doen op het gebied van duurzaamheid. Zo lopen we zoals eigenlijk altijd voorop op het gebied van milieu.

Als glazenwassers en gevelreinigers doen we meer dan alleen het schoonmaken van gebouwen; we werken aan een helderdere toekomst voor iedereen. En met behulp van de drietrapsraket klimmen we samen de ladder op naar duurzaam succes.

  • CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive

Gerelateerd