#LedenInBeeld: Rik van der Woerd van Rix Dienstverlening
In de rubriek ‘Leden in beeld’ vragen we ondernemers en werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche naar hun eerste kennismaking met de branche, hun ambities en wat ze graag anders zien. Ook geven ze na iedere publicatie 'het stokje door’ aan een ander lid van Schoonmakend Nederland met daarbij een brandende vraag.
Deze keer Rik van der Woerd van Rix Dienstverlening, glazenwasser uit Barneveld.
Expert
Hoe ben je in de schoonmaakbranche terechtgekomen?
“Veertien jaar geleden wilde ik naast mijn studie Bedrijfskunde een bijbaantje. Ooit had ik mijn neef een middagje geholpen met glazenwassen en dat leek me een goed idee. Met de ladder van mijn vader en een spons van mijn moeder kon ik vrij laagdrempelig beginnen. Het idee was om vier dagen in de week te studeren en één dag te wassen. Halverwege het jaar wisselde die balans en was ik vier dagen in de week aan het wassen en nog maar eentje aan het studeren. Het ging gewoon goed en ik vond het leuker dan studeren. Toen uiteindelijk bleek dat ik te weinig studiepunten had, besloot ik te stoppen en alleen met wassen verder te gaan. Nu, veertien jaar later, heb ik tien mensen fulltime in dienst en vijf zzp’ers”, vertelt de 31-jarige Rik. “Dat groeien is heel organisch gegaan, de afgelopen jaren met zo’n 20 procent per jaar. De klanten komen vanzelf. Het is heel zichtbaar werk, de mensen zien je bezig. Anders dan veel anderen lidbedrijven doen wij veel particulier werk.”
Wat zijn je ambities?
“Naast dit werk heb ik nog een bedrijfje waarmee we een glazenwasser-app ontwikkelen. Hiermee kun je onder meer planning, agenda en facturatie bijhouden. Mijn droom is niet om nog heel veel te groeien met het glazenwassersbedrijf. Wat ik wel interessant vind; hoe kan ik glazenwassers zo goed en zelfstandig mogelijk hun werk laten doen? En hoe kan die app daarbij helpen? Ik ben nu bezig met de software zodat alles zoveel mogelijk geautomatiseerd is. Plannen, factureren, offreren. Doel is om de glazenwassers de regie in eigen handen te geven zodat ze meer vrijheid hebben. Dat is namelijk ook het mooie aan het beroep.
Wanneer is een dag voor jou geslaagd?
“Mijn dag is geslaagd als ik merk dat ik op de terugweg naar huis rust in mijn hoofd heb. Dat er geen losse eindjes meer zijn zodat ik thuis alle aandacht kan hebben voor mijn gezin. Ik was nog wel eens een dagje mee en dan kan ik overdag het gevoel hebben dat ik lekker heb gewerkt. Maar dan kom ik er op het einde van de dag achter dat ik de organisatie van mijn bedrijf niet op orde heb. Ik moet goed beseffen welke taken voor mij belangrijk zijn. Als ik op het einde van de dag de sleutelstukken die voor mij als baas essentieel zijn, niet heb gedaan, dan geeft dat onrust. Ik moet dat overzicht houden. Dat ontdek ik de laatste tijd steeds meer.”
Wat vind jij het mooie aan onze branche?
“Ik kan vooral over glasbewassing praten, daar ligt mijn passie. De vrijheid is super, het is stoer werk, je bent buiten en er is direct resultaat. Het vak trekt een bepaald type medewerkers en dat vind ik erg leuk. Ik wil ook echt proberen om 3 á 4 dagdelen per week te blijven wassen. Het is leuk werk, geeft een bepaalde voldoening en rust en het helpt om feeling te blijven houden met de rest van het team.”
Wat is de waarde van schoonmaak voor jou?
Laat ik het dan hebben over mijn vak, de glasbewassing en een deel specialistische reiniging. We zorgen ook voor het onderhoud van bijvoorbeeld overstekken, dakkapellen en zonwering. Daarbij is duurzaamheid belangrijk, behoud en onderhoud. Als je goed met materialen en middelen omgaat heeft dat waarde.
Op dit moment zijn we bijvoorbeeld zonwering aan het schoonmaken. Je kan twee dingen doen, een nieuw doek erin of schoonmaken. Niet vernieuwen betekent dat je geen nieuwe grondstoffen hoeft te gebruiken.
Daarnaast is er ook een gevoelsmatig ding, namelijk als je goed en helder naar buiten kan kijken door het glas dan geeft dat een stuk rust in jezelf.”
Heb je een tip voor Schoonmakend Nederland of de politiek?
“Ik zou heel graag zien dat er nog meer aandacht komt voor de kleinere mkb-bedrijven. Dat gaat gelukkig steeds beter. Met de toename van de kleine bedrijven merk ik dat er steeds meer behoefte is aan een collectief ‘iets’. Dus mijn tip voor Schoonmakend Nederland, maar ook voor de overheid, is om die trend door te zetten. Meer aandacht voor de kleine bedrijven.”
Aan wie in onze sector wil jij het stokje doorgeven en wat is jouw vraag aan hem/haar?
“Ik geef het stokje door aan Elbert Jan Hesse van Novon. Ik ben jaloers op hun slogan ‘Novon: Graag gedaan!’. Dat is namelijk precies wat ik vind dat mensen in bedrijven moeten hebben én uitstralen. Mijn vraag is; hoe zorg je ervoor dat dit in jullie grote organisatie ook gewaarborgd blijft? Het uitstralen van deze boodschap…”