De Arbodienst: Vitaliteit op de werkvloer: meer dan fruit in de kantine of een sportabonnement
Schoonmakend Nederland werkt met verschillende organisaties samen. Deze organisaties bieden producten en diensten aan waar de leden met voordeel gebruik van kunnen maken. Onze partners lichten regelmatig het aanbod toe.
Lees hieronder de bijdrage van arbodienstverlener ParaDIGMA Groep.
Expert
Column Jorik Vissers – Directeur getFIT
Vitaliteit op de werkvloer: meer dan fruit in de kantine of een sportabonnement
Hoe graag we soms ook werk en privé gescheiden willen houden, in de praktijk is dit vaak niet haalbaar. Werk en privé zijn immers met elkaar verweven, zeker als het om vitaliteit gaat. Hoe het op je werk gaat, kan impact hebben op de energie van een medewerker thuis, en andersom heeft de thuissituatie ook invloed op de vitaliteit op het werk. Gelukkig is er voor het thema Vitaliteit steeds meer aandacht op de werkvloer. Dit thema wordt nog eens extra belicht tijdens de Nationale Vitaliteitsweek eind september. Het aanbieden van sportschoolabonnementen of appels in de kantine zijn goedbedoeld, maar hebben niet de gewenste impact op de vitaliteit van een medewerker. Vitaliteit gaat over veel meer dan alleen fit en gezond zijn. En voordat organisaties hier stappen in ondernemen en weten welke rol zij hierbij kunnen spelen, is het belangrijk om te weten wat vitaliteit is.
Energiek in het leven staan
De begrippen vitaliteit en gezondheid worden vaak door elkaar gehaald. Gezondheid gaat over het wel of niet hebben van lichamelijke en geestelijke klachten, van welke aard dan ook. Vitaliteit gaat over energie en levenslust. En je hoeft echt niet gezond te zijn om je vitaal te voelen. Vitaliteit gaat over de zin die je hebt om de dag ‘aan te vallen’. Als je energiek in het leven staat, kan je heel ver komen, ziek of gezond. Iemand die vitaal is, weet wat hij of zij wil in het leven en waar hij of zij naar toe wil. Het is dan ook voor iedereen anders.
'Je werkt je leven lang aan vitaliteit'
Ik hoeft vast niet uit te leggen dat vitaliteit veel verder gaat dan iemands privéleven. Begin je met volle energie aan je dag, dan is de kans groot dat je ook enthousiast naar het werk gaat. Sterker nog, ik denk dat wanneer bepaalde levensdoelen verweven zijn met je werk, dat je ook meer energie uit het werk haalt. Andersom geldt het ook: is iemand ongelukkig in het werk wat hij of zij doet, dan heeft dit een negatieve impact op hoe vitaal iemand zich voelt.
'Vitaliteit is niet iets waar je één keer over nadenkt en wat dan de rest van je leven hetzelfde blijft'
De basisprincipes van vitaliteit
Waar vitaliteit voor de een vanzelfsprekend is, is het voor een ander een ver-van-hun-bed-show. Wanneer je aan de slag wilt gaan om jouw vitaliteit te verhogen, is het goed om te beseffen dan het niet iets is waar je maar één keer over na denkt en wat je voor de rest van je leven op dezelfde manier blijft doen. Iedere levensfase en ingrijpende of levensveranderende gebeurtenis, zowel positief als negatief, heeft invloed op je vitaliteit en wat bij jou past verandert heel je leven door. Zet je doelen, stel ze bij en pas je gedrag daarop aan. Zo kun je sturen op energie. Ieder individu is grotendeels zelf verantwoordelijk voor zijn of haar vitaliteit, maar dat betekent niet dat de organisatie hier geen rol in speelt.
De rol van werkgevers
Hoe vitaal medewerkers zijn, heeft impact op hoe ze in hun werk zijn. Als werkgever is dit een belangrijk onderwerp om je mee bezig te houden. Vitale medewerkers verzuimen immers minder. Hoe kun je bijdragen aan de vitaliteit van jouw medewerkers? Het is helaas niet zo simpel als massagestoelen neerzetten in een rustruimte of fitnessapparatuur kopen voor op kantoor. Dit heeft alleen invloed op een beperkte doelgroep.
Uiteindelijk bepaalt de bedrijfscultuur de vitaliteit van medewerkers, en dan voornamelijk hoeveel ruimte medewerkers binnen de organisatie hebben om verantwoordelijkheid over hun vitaliteit te nemen. Vitaliteit verandert continu en is daarom voor iedere medewerker anders. Zo krijgt de medewerker ook de ruimte om invulling te geven aan zijn of haar eigen vitaliteit. Laat als organisatie zien dan het belangrijk is, ga het gesprek hierover aan met medewerkers en houdt dit gesprek op gang. Maar biedt vooral de ruimte om een aanpak te vinden die bij de medewerker past.
Elke dag vitaliteitsdag
Het creëren van een cultuur waarin vitaliteit centraal staat, gaat niet over één nacht ijs. Maar wanneer de organisatie hier regelmatig tijd en aandacht aan besteedt en laat zien wat het voor de organisatie betekent, groeit de bewustwording en de vitaliteit bij medewerkers vanzelf. De Nationale Vitaliteitsweek helpt bij het maken van die eerste stap. Maar uiteindelijk gaat het erom dat vitaliteit elke dag aandacht krijgt. Vitaliteit is absoluut geen zwaar beladen onderwerp, maar juist iets leuks en toegankelijk voor iedereen. Het bepaalt immers dagelijks met hoeveel energie mensen aan hun dag beginnen.