‘Maak schoonmaak jonger mét focus op diversiteit.’
‘We troffen elkaar altijd in de kantine van onze hogeschool,’ vertelt een trotse Abdullah Dogan over de oprichting van aspirant lid TyClean Bedrijfsdiensten B.V. in Haarlem. ‘Ik startte samen met mijn compagnon, Ibrahim Belkasmi, het bedrijf in 2000 tijdens onze studententijd.’ Annemarie Spaargaren Bos (accountmanager) rolde zes jaar geleden ‘per ongeluk’ in de schoonmaakbranche en vindt de branche dynamisch, maar ze wil wel van het stoffige imago af. ‘Om een jongere doelgroep aan te trekken, moet er in de beeldvorming en het imago zeker nog iets gebeuren.’
Experts
Hoe het begon
‘We waren in 2000 heel actief voor de grotere schoonmaakbedrijven in onder aanneming.’ Toen de grotere bedrijven hen niet meer nodig hadden, wat ze al zagen aankomen, richtten ze zich volledig op hun eigen klantenkring in de schoonmaak. ‘We werkten voor het GAK en de Belastingdienst. We hadden een vast aantal medewerkers, waar we via via aankwamen, bij gebedshuizen bijvoorbeeld.’ Na een tijdje kwam Ernst, hun andere compagnon, voor TyClean werken, en ze gingen zich ook op de zorg richten. In eerste instantie ook in onder aanneming voor een grote, regionale zorginstelling en nu ook zelfstandig. ‘Daaruit is ThuiszorgInHolland geboren. We zagen daarin groeipotentie en nu is ThuiszorgInHolland een aparte B.V.’
Groei
‘We werken nu ook buiten ons werkgebied, zoals in Noord-Brabant en Zuid-Holland, ‘vertelt Abdullah. Annemarie maakt daarbij de kanttekening dat de groei op een gezonde manier gebeurt. ‘We willen dat het personeel geen nummer is en elke medewerker bij naam kennen. Dat vraagt de nodige energie, maar ik ben ervan overtuigd dat deze waardering voor de medewerkers zeker meer betrokkenheid én kwaliteit bij de klant teweegbrengt.’ Abdullah vult aan: ‘Onze klanten waarderen dit ook, want wij staan heel dichtbij de klant.’
Corona
‘We zijn heel goed in contact gebleven met onze klanten,’ vertelt Abdullah over de coronatijd. Hij houdt er niet van om zijn hand op te houden bij de overheid. ‘Ik wil geen geld laten rondpompen door overheidsgeld te gebruiken, maar op eigen kracht doorgaan.’ Annemarie vult aan: ‘We hebben proactief gehandeld en onze schoonmakers de juiste materialen verschaft. Dat geeft rust voor onze medewerkers en klanten. Het is een heel leerzaam jaar geweest; we hopen gestaag verder te groeien.’ Abdullah vult aan: ‘Je moet anders naar zaken kijken We leren elke dag weer.’
Jonger met diversiteit
‘In folders en brochures zie je dat de schoonmaker een schort aan heeft en het zijn altijd dezelfde personen die ze gebruiken, heel stereotype; de blanke dames met een permanentje. De diversiteit moet er veel meer in. ‘Zo werken er twee medewerkers bij ons, die aan de basis van de arbeidsmarkt staan, ook dit is de schoonmaak. Het is een branche die kansen kan bieden aan een heel diverse doelgroep. In de schoonmaak kun je een diploma krijgen en doorgroeien. Ook betaalt het veel beter dan bij veel andere banen.’ Daar moet veel meer de focus op liggen vinden beiden. ‘Dan kun je ook een jongere doelgroep bereiken. Als zij jaren in de schoonmaak blijven werken, biedt dat stabiliteit voor de medewerker en het verbetert het imago.
OSB-Keurmerk
‘Het OSB-Keurmerk is de perfecte controle op jouw bedrijfsvoering, zodat je niets over het hoofd ziet,’ vertelt Annemarie. ‘Schoonmakend Nederland geeft net dat stukje meerwaarde naar het personeel toe. Het aspirant lidmaatschap van Schoonmakend Nederland levert ons echt iets op en voorkomt risico’s bij klanten, daarom willen we het OSB-Keurmerk graag behalen,’ besluit Abdullah met een vertrouwensvolle blik op de toekomst.
Lid worden?
Wil jij je aansluiten bij het uitgebreide en vakinhoudelijke netwerk met collega-bedrijven?
Lees meer over een lidmaatschap bij Schoonmakend Nederland of maak eerst kennis via het Aspirant lidmaatschap.