Mabeon Schoon: ‘Doorontwikkeld naar veel meer dan alleen een schoonmaakbedrijf’
Vanuit intrinsieke motivatie werken met mensen met verminderd arbeidsvermogen. Dat is de basis van schoonmaakbedrijf Mabeon. Ze waren één van de eerste bedrijven in Nederland dat zo werkte, nog voordat de Participatiewet zijn intrede deed. Nu, 15 jaar later, bestaat Mabeon Schoon uit 250 medewerkers, waarvan meer dan de helft (130) een verminderd arbeidsvermogen heeft. ‘Duo’s van mensen met en zonder doelgroep indicatie is een gouden greep. Zo houdt je medewerkers gemotiveerd,’ vertelt Rob Migchelbrink, die samen met Erwin Peters dit bijzondere bedrijf, aspirant lid van Schoonmakend Nederland, leidt.
Experts
Het begin
‘Het was op mijn tiende niet mijn droom om in een schoonmaakbedrijf te werken, maar ik vind het ontzettend leuk en heb kansen gehad om door te groeien,’ begint Rob Migchelbrink, die stomtoevallig in de schoonmaak rolde, zijn verhaal. ‘In de schoolvakanties werkte ik als glazenwasser en groeide door van assistent-bedrijfsleider naar directeur.’
Na de verkoop van het bedrijf aan een investeringsmaatschappij zet hij in 2007 Mabeon mee op, een maatschappelijk betrokken bedrijf, dat veel betekent voor de regio. ‘Vanuit mijn eerste baan kwam ik regelmatig bij SW-bedrijf Wedeo, dat een schoonmaakafdeling had. Toen ontstond het idee samen een schoonmaakbedrijf te beginnen. Zo werd het SW-bedrijf medeaandeelhouder van een nieuw op te richten schoonmaak BV. Al het werk dat ze deden, werd gedaan door mensen aan de basis van de arbeidsmarkt. ‘We waren één van de eersten in Nederland die zo dachten en ook deden, niet wetende dat daarna de Participatiewet zou worden ingevoerd.’ Zo beginnen ze met 25 mensen en ongeveer 10 klanten en groeien gestaag door.
Duo’s
Na een aantal jaren zei Wedeo (het SW-bedrijf, nu Laborijn): we hebben geen mensen meer en dan moet je creatief zijn. ‘Zo zijn we medewerkers met en zonder verminderd arbeidsvermogen gaan samenvoegen,’ legt Rob uit. Dat blijkt een gouden greep. ‘Deze mensen hebben meer aandacht nodig en zo kun je ze begeleiden en gemotiveerd houden.’ Rob en Erwin leggen contact met de gemeenten in de regio.
Mabeon, waar ze sinds 2015 volledig eigenaar van zijn, heeft nu 250 medewerkers, waarvan er ongeveer de helft (130) aan de basis van de arbeidsmarkt staan. ‘We zijn PSO 30+gecertificeerd. We hebben twee jobcoaches in dienst voor goede begeleiding van mensen.’ Ook lopen er 14 stagiaires vanuit VSO (Voortgezet Speciaal Onderwijs) rond. ‘Er zijn zoveel vormen van ondersteuning op arbeid en daar moet je je weg in vinden. We zijn doorontwikkeld naar veel meer dan enkel een schoonmaakbedrijf. We werken met meer uren contracten om medewerkers gemotiveerd te houden. Zo hebben we niet alleen schoonmakers in dienst, maar zijn er ook medewerkers doorgeplaatst naar callcenters en zelfs een honden trimsalon.’
‘Ik geloof in Schoonmakend Nederland, samen met je netwerk kun je veel bereiken.’
Corona
‘We volgen uiteraard de RIVM-maatregelen,’ vertelt Rob, ‘er zijn medewerkers die naar objecten gebracht worden. De eerste maanden vonden we het superspannend, maar we zijn erdoorheen gekomen. Ik verwacht verschuiving te gaan zien in vierkante meters, die gepoetst gaan worden. Daar zal de schoonmaakmarkt komende maanden in moeten mee bewegen.’ Mede door de ontwikkelingen in de Participatiewet is steeds zichtbaarder dat bedrijven, die werken met medewerkers met een beperking, meerwaarde hebben voor de maatschappij. ‘Wij werken en denken anders dan een regulier schoonmaakbedrijf.’
Toekomstvisie
Nieuwe medewerkers komen vanzelf, door nauw contact met UWV, gemeenten en reïntegratiebedrijven. ‘Zo hebben we altijd een redelijke buffer qua personeel. We stoppen tijd in begeleiding en motiveren van mensen en dat loont. Momenteel hebben we 250 medewerkers in dienst. Daar willen we nog zo’n 150 medewerkers bij. Dat is wel het einddoel,’ legt Rob uit. ‘Onze medewerkers moeten de benodigde aandacht krijgen, evenals onze klanten. Juist daarom willen we een regionaal bedrijf zijn en blijven, dat de regio kent en benut. Onze klantenkring heeft gevoel bij de doelgroep.’ Maatschappelijke betrokkenheid tonen is essentieel. Ook bij de Graafschap – waar Rob voorzitter is – werken mensen die aan de basis staan van de arbeidsmarkt. ‘Onze medewerkers bij het stadion zijn ongelooflijk trots op hun werk op deze bijzondere sportlocatie. Zij dragen ons een warm hart toe en wij hen.’
‘Een leuk bedrijf met leuke medewerkers, die met plezier werken.’
Ook interesse in (aspirant) lidmaatschap van Schoonmakend Nederland?
Ga naar aspirant lidmaatschap en ontdek alle voordelen