Webinar: bied schoonmaak ook perspectief voor na de crisis
De samenleving heeft zich erkentelijk getoond voor de rol van schoonmakers in de bestrijding van het coronavirus, met de vernoeming van de branche door Rutte en de koning als kers op de taart. En met de snelle toekenning van steunmaatregelen kreeg ook het MKB erkenning voor haar maatschappelijke rol. Maar wat blijft daarvan over als de grootste crisis achter de rug?
Het is een vraag die de branche bezighoudt, zo bleek tijdens het eerste webinar op 14 mei. Het webinar stond in het teken van de impact van corona. Meer dan honderd deelnemers woonden het webinar live bij. Dat werd uitgezonden vanuit een professionele studio in Utrecht. Beurtelings schoven er bestuurders en ondernemers aan tafel om hun visie op de impact te geven.
Expert
‘Perspectiefpakket’
Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland maakte tijdens het webinar bekend nu al te lobbyen voor een opvolger van NOW, die in de loop van deze maand wordt verwacht. Een ‘perspectiefpakket’ moet bedrijven helpen om weer zelfvoorzienend te worden, legde Vonhof uit, en hun klanten verleiden het geld weer te laten rollen. Ook Schoonmakend Nederland-voorzitter Piet Adema bleek zijn blik op de lange termijn gericht te hebben. Hij pleitte voor aanhoudende steun voor schoonmaakbedrijven die afhankelijk zijn van branches die voorlopig nog zwaar te lijden zullen hebben onder de crisis, zoals de hotelbranche.
Communicatie helpt angst weg te nemen
Ondernemers John van Hoof (voorzitter Raad van Bestuur CSU) en Isolde Huijbregts (directeur Mens & Organisatie Toekomst Schoonmaakbedrijven) wisselden ervaringen uit over de groeiende angst voor het virus binnen hun organisaties. De aanvankelijk wat lacherige houding om het verbod op handen schudden, maakte al gauw plaats voor grote onrust naarmate meer familieleden van personeel, en uiteindelijk ook enkele personeelsleden zelf, slachtoffer werden van het virus. Veel communicatie is de sleutel voor geruststelling, constateerden ze beiden.
Schoonmakend Nederland full force op corona
Rob Rommelse, directeur Schoonmakend Nederland, vertelde hoe corona de branchevereniging dwong zich van het ene op het andere moment full force te organiseren rond het informeren van leden en niet-leden. De vereniging werd massaal geraadpleegd over juridische en arbeidsrechtelijke consequenties. Door veelvuldig contact met ondernemers, SieV, VNO-NCW en MKB-Nederland slaagde Schoonmakend Nederland erin in Den Haag gehoor te krijgen voor veel van de pijnpunten van de branche.
Nieuwe campagne: #SchoonMaaktMogelijk
Piet Adema sloot het webinar af met de aankondiging dat Schoonmakend Nederland vanaf vandaag de populaire actie #Schoonmakersbedankt vervolgt met een nieuwe campagne: #SchoonMaaktMogelijk. Hiermee laat de branche zien dat schoonmaak het voor iedereen mogelijk maakt om weer te gaan ondernemen. Net als de vorige actie dient ook deze campagne als boost voor het imago van de branche.